「かもめの翼は切子回転す。」
飯田多江
7 月 9 日火曜日 - 7 月 14 日日曜日
開催時間 12:00-19:00
( 最終日 17:00 まで )
[statement]
私の活動に共通するのは、「見ること・覚えているということ・思い出すこと」
の3つのような気がしている。
いつか見た風景や印象的な視覚的イメージ、そういうものを拾いあげ、制作に繋げていく。
自分が共感した本の中に、ロザリンド・E・クラウスの『視覚的無意識』がある。
文中に”風景狩り”というフレーズが登場する。ただ海を眺め、波を数えるだけのジョン・ラスキンを描写したクラウスの造語であるが、私がしている「瞬間的な風景を描写して絵にする」という行為もまさに、狩りをしているように思えてならなかった。
そのため、素朴な自然観察の行為・ラスキンの自然主義には強く共感している。
他方で「風景」をいつかの思い出、時間的なものとして解釈するならば、作品からは叙情性も見いだせる。これは、物語的ともいえるかもしれない。
記憶の一部にある数多のイメージを表出させると同時に、思い出をかたちにしている。
表現するメディアによらず、私は、一貫した”風景狩り”を行う。
『かもめの翼は切子回転す。』
これは、かもめの群れが一斉に飛び立つ風景を見て、言葉で描写したものだ。
日頃から私は、自然を観察する中で目撃した風景の数々を言葉や絵画、その他メディアへと象形している。
たとえば『青、深夜、吊橋』は真冬の深夜にサイクリングをしたときの風景で、
『ふぶき』は三白眼でまだら模様の馬がこちらを振り向いた印象がモチーフになっている。
本展では、モチベーションを自然観察に強く求める作品群を中心に選んだ。
展示空間そのものが、私の見た風景を追体験できる装置になることを期待する。
(略歴)
2002 千葉県野田市生まれ
2023 立川アートランド 『WASHING PANTY MANIA』
2021 武蔵野美術大学通信教育課程造形学部芸術文化学科芸術研究コース入学 在籍中
[sns]
[The wing of the gull is a metal piece rotating.]
Tae lida
Tuesday, July 9 - Sunday, July 14
Opening hours : 12:00-19:00
(until 17:00 on the last day)
[statement]
What unites my activities seems to be three things: seeing, remembering, and recalling.
I pick up landscapes I've seen once or visually striking images and link them to my creation process.
Among the books I've connected with is Rosalind E. Krauss's "The Optical Unconscious."
The term "landscape hunting" appears in the book, a coinage by Krauss describing John Ruskin, who simply gazed at the sea and counted the waves. The act of capturing fleeting landscapes and turning them into paintings, which I engage in, felt very much like hunting to me.
Therefore, I strongly resonate with the act of simple natural observation and Ruskin's naturalism.
On the other hand, if "landscape" is interpreted as memories or something temporal, one might also find lyricism in the works. This could be considered narrative.
While expressing numerous images from my memory, I'm also giving shape to memories.
Regardless of the medium of expression, I consistently engage in "landscape hunting."
"The wings of the seagull rotate like cut glass."
This was described in words after seeing a flock of seagulls take off simultaneously.
I habitually shape landscapes I've observed in nature into words, paintings, and other media.
For example, "Blue, Midnight, Suspension Bridge" is based on a landscape I saw while cycling in the deep midnight of winter,
And "Blizzard" was inspired by a dappled horse with sanpaku eyes turning to look at me.
In this exhibition, I've selected works that are strongly motivated by the observation of nature.
I hope the exhibition space itself becomes a device that allows people to re-experience the landscapes I've seen.
”Biography”
Born in Noda City, Chiba Prefecture, 2002
2023 - Participated in "WASHING PANTY MANIA" at Tachikawa Art Land
2021 - Enrolled in the Art and Cultural Studies Course of the Department of Arts and Culture, School of Art and Design, Musashino Art University, Correspondence Education Program, currently attending