「庭、灰」
Sotiris Gonis & Ania Mokrzycka
4 月 4 日木曜日 - 4 月 13 日土曜日
開催時間 12:00-19:00
( 最終日 16:00 まで )
[Garden, Ashes]
Working across photography, ceramics, sound and installation, the artists explore the expanded notion of garden as an architectural threshold between human and more-than-human; a space where chance and control, nourishment and destruction, attunement and domination interweave. They are interested in the frailty of the constructed arcadia, its artifice always becoming part of and altering the natural environment. Gestures and traces absorbed by the foliage, carefully sourced and arranged plants gradually decompose, the human-made structures that long-lost their purpose sink into timeless decay. Through photographic images and objects they consider “the materiality of imagining together with the imaginative capacities of materiality” (Karen Barad) embodied by gardens.
Traveling to Japan from Europe, the artists look at gardens as manifestations of (post)colonial fantasy and forms of plant diaspora. The Ginkgo tree, native to and of particular cultural significance in Japan, takes subtle presence in the exhibition alluding to stories of displacement, destruction and regeneration. Having visited some of the hibaku trees (second-generation survivors of Hiroshima-Nagasaki atomic bomb, gifted to and planted in botanical gardens across Europe), the artists think through latent and more-than-human histories, vegetal geographies and plant memory.
It is perhaps the garden whose beauty is fragile and permeated with invisible toxicity, that the artists conjure in the space of Haco Gallery. Always seeing the garden as a place of opulent transformation and architecture of representation of power. This is echoed in the title, taken after the Žarko Martinović novel exploring hauntings of war trauma (where objects of beauty (gardens) turn “into dust and ashes”) suppressed by lucid dreaming. In the end, isn't the garden itself a lucid dream?
[庭、灰]
写真、陶器、音響、インスタレーションを横断して、アーティストたちは庭を人間とそれ以上のものの間の建築の閾値として探求します。そこは偶然と制御、栄養と破壊、調和と支配が交差する空間です。彼らは構築されたアルカディアの脆弱性に興味を持ち、その人工性が常に自然環境の一部として変化していくことを考えます。葉に吸収されたジェスチャーや痕跡、注意深く選ばれた植物が徐々に分解され、目的を失った人間の建造物が時を超えて崩壊していきます。写真やオブジェクトを通じて、彼らは庭によって具現化される「物質的な想像力と物質の想像力」(Karen Barad)を考えます。
ヨーロッパから日本へ旅行したアーティストたちは、庭を(植物の)移民の形態や(ポスト)植民地のファンタジーの表現として見ます。日本固有のイチョウの木は、日本の特定の文化的意義を持ちながら微妙な存在感を放ち、展示会において置かれることで移動、破壊、再生の物語をほのめかします。広島・長崎の原爆の2世の生存者である被爆木(ヒバクノキ)の一部を見学し(これらはヨーロッパの植物園に寄贈され、植えられました)、アーティストたちは潜在的な歴史やそれ以上のものの歴史、植物の地理、植物の記憶を考えます。
おそらく、美しさが壊れやすく、見えない毒性で浸透している庭が、アーティストがHaco Galleryの空間で呼び起こすものです。常に庭を豪華な変容の場と権力の表現の建築として見ること。これは、タイトルにも反映されています。それは、戦争のトラウマの幽霊を探求した Žarko Martinović の小説にちなんで取られました(そこでは美の対象である庭が「塵と灰になる」)。最終的に、庭自体が明晰な夢ではないですか?
[コンテキスト]
この展覧会は、アーティストそれぞれの興味、民俗建築/記憶/痕跡と生態系/種間の絡み合い/風景神話の関係から生まれました。閾値という指導テーマは、物質的で概念的な概念としてアプローチされています。それは実在するか、想像上のものであり、異なる体、空間、環境、プロセスの中や間にあります。
Ania Mokrzyckaの作品は、材料、環境、肉体性を多孔質で、交差汚染に対応し、共生関係に絡み合っていると見なしています。それは観客に、人間、動物、植物、地質体の絡み合いを考えるよう促します。建築、自然環境、日常的な慣習や儀式の関係に興味を持つ
Sotiris Gonis は、この曖昧な空間に現れる移行的なジェスチャーを視覚的にマッピングしようとする作品を提示しています。
[Artists bios]
Ania Mokrzycka is a London based artist working across moving-image, sound, text, ceramics and performance. Her work explores threshold environments and corporeality as porous, susceptible to cross-contamination and entangled in symbiotic relations. She is interested in recovering and generating spaces of kinship, real or imaginary, in which vulnerability of all beings can be shared and transformed into a new kind of resistance. Drawing from literature, myths and science, she employs speculative fiction and ideas of attunement in imagining more non-hierarchical narratives and perspectives on the lived experience and interspecies engagements. She is interested in what Anna L. Tsing calls “a politics with the strength of diverse and shifting coalitions.”
Sotiris is a visual artist and educator based in London working across photography, moving image, sound and installations. Interested in the relationship between architecture, natural environments and everyday practices and rituals, he attempts to visually map transitional gestures that emerge in ambivalent spaces. His works bring together images, everyday materials and found objects into constellations that trigger new associations and memories, questioning the sense of familiarity and ordinariness. Sotiris’ visual images, still or moving, invite the receiver to re-engage with the objects and traces they represent in novel ways. His works reject linearity, instead engaging with various possible and simultaneous temporalities and challenging time-space relations. Improvisation guides his approach to making, always leaving space for the unexpected. Sotiris is currently an Associate Lecturer in the School of Communication at the Royal College of Art in London.
Ania Mokrzycka アニア・モクジカは、ロンドンを拠点とするアーティストで、動画、音、テキスト、陶芸、パフォーマンスなどの領域で活動しています。彼女の作品は、閾値環境と肉体性を多孔質であり、交差汚染に対して感受性があり、共生関係に絡み合っているという点を探求しています。彼女は、すべての存在の脆弱性が共有され、新しい抵抗の形に変えられるような、実在するか想像上の親族関係の空間の回復と創造に興味を持っています。文学、神話、科学からの影響を受けながら、彼女は推測的なフィクションと調和の概念を用いて、非階層的な物語や生活経験、種間の関わりに対する新しい視点を想像します。
彼女は、アンナ・L・ツィングが「多様で移り変わる連合体の力を持つ政治」と呼ぶものに興味を持っています。Ania Works
Sotiris ソティリスは、ロンドンを拠点とする視覚芸術家兼教育者で、写真、動画、音、インスタレーションを横断して活動しています。彼は建築、自然環境、日常的な慣習や儀式の関係に興味を持ち、曖昧な空間で現れる移行的なジェスチャーを視覚的にマッピングしようとします。彼の作品は、イメージ、日常の素材、発見されたオブジェクトを結び付け、新しい連想や記憶を引き起こし、なじみや普通さの感覚を問いかけます。ソティリスの視覚的なイメージ、静止または動きのあるものは、受信者に対して、新しい方法でそれらが表現するオブジェクトや痕跡と再び関わるよう招待します。彼の作品は一貫性を拒否し、代わりに様々な可能性と同時性の時間性に関わり、時間と空間の関係に挑戦します。即興が彼の制作にガイドとして機能し、常に予期せぬことのためのスペースを残します。ソティリスは現在、ロンドンの王立芸術大学通信学部で準教授を務めています。Sotiris Works